It-awareness til Køge

Køge Kommunes it-folk:
“Fine film, dem skal vi ha’!”

Der var ingen slinger i valsen, da it-afdelingen i Køge Kommune så de humoristiske tegnefilm fra Kelsa Media. Og der var ikke lang fra tanke til handling. I løbet af et par dage var bestillingen klar.

Med en ekspeditionstid på blot to uger kan kommunen nu snart sende de syv tegnefilm i serien ‘Humor mod hackere’ ud i organisationen.

Awareness kampagne i Køge Kommune fra Kelsa MediaKøge Kommunes logo integreres i filmene, og så er de klar til kommunens intranet med cirka 4.000 ansatte.

Hackere har kronede dage

Alle kommuner oplever hackerangreb. Kunsten er at undgå, at hackerne kommer ind i it-systemerne. Der skal investeres både i software og hardware. Der findes gode, tekniske løsninger til at forsvare sig mod de it-kriminelle. De er nødvendige.

Desuden er det helt nødvendigt at uddanne medarbejderne, så de også stopper op, før de for eksempel klikker på de mistænksomme mails. Det er det, de nu er i gang med Kelsa Medias Awareness kampagne i Køge Kommune.

Ransomware er en stor trussel

Ransomware er en af de alvorligste sikkerhedstrusler lige nu. Næsten halvdelen af de danske virksomheder og kommuner har været ramt af succesfulde ransomware angreb i det seneste års tid. Det sker, når hackere formår at indsnige kode i systemerne, som de anvender til at kryptere og dermed blokere for organisationens data. Adgangen til de krypterede filer bliver først givet, når virksomheden har betalt løsepenge – til hackerne.

Mange organisationer vælger at betale, da beløbene er relativt små, ligesom driften ofte prioriteres over principper.

Centralt i ransomware-problematikken står organisationens medarbejdere, da hackerne ofte får indsneget deres kode i systemerne via uopmærksomme medarbejdere.

Awareness kampagne i Køge Kommune fra Kelsa MediaDer findes imidlertid muligheder for at undgå ransomware, men alting skal spille flot sammen, hvis man skal være sikker: Teknologi, struktur, processer og – ikke mindst – medarbejdernes opmærksomhed og evne til at skelne, hvilke links de må klikke på. Kort sagt medarbejdernes awareness.

Det er det, Kelsa Medias film om informationssikkerhed handler om.
 

Awareness kampagne i Køge Kommune

Køge Kommune er bare en af de organisationer og virksomheder, der har fået øje på materialerne fra Kelsa Media. Vi har indgået aftaler med DLG og Seges, og forhandler med flere andre organisationer. Der er brug for awareness, for de it-kriminelle bliver stadigt mere sofistikerede og dygtige.